Tuesday, November 12, 2013

Prada meets Wes Andeson


Castello Cavalcanti by Wes Anderson Prada Classic # 3*
Prada is proud to present its latest film collaboration: an eight-minute short by acclaimed American director Wes Anderson. Castello Cavalcanti is part of Anderson’s ongoing auteur universe, which includes the ‘modern classics’, The Royal Tenenbaums, The Darjeeling Limited and Moonrise Kingdom — except this time, we’re in Italy, it’s September 1955, and Jason Schwartzman has just crashed his racing car into Jesus Christ.
What ensues is a ‘Wes Andersonian’ folk tale about fate. Filmed on a pitch-perfect period set in Cinecittà, Castello Cavalcanti finds the urbane, slick Schwartzman stranded in a small town that’s been skipped over by modernity. “Where am I?” he asks. The locals pause from playing cards and point at a brick building: “Castello Cavalcanti.” It’s a one piazza kind of place, where everyone’s distantly related to everyone else, the bus comes not very often, and family secrets are shared over spaghetti. Suddenly, Schwartzman’s lost outsider realizes that Castello Cavalcanti is not nowhere. It’s somewhere. Special. Ancestral. Nothing happens without reason, and the steering wheel that his brother-in-law put on back to front may be part of a master plan. “In a way I’m glad I crashed,” he confesses. “It’s a warning for me.” Castello Cavalcanti is cinematographed by the celebrated Darius Khondji, whose camera darts around the set like a curious telescope. Bright, acid colours of fifties Formica and neon signage glow. A glance of a pretty waitress. The generosity of strangers. It’s home as it used to be.

 * Iconoclastic and experimental, the Prada Classics project continues to redefine those boundaries, reaching into the adjacent fields of art, architecture and film. Castello Cavalcanti is the latest incarnation. From the filmic imagination of Wes Anderson to the history of Italian cinema, it is an extension of the cinematic scope of the Prada universe.

Castello Cavalcanti follows on from Prada’s 2012 collaboration with Roman Polanski, A Therapy, which featured Helena Bonham-Carter and Ben Kingsley. The short film will debut, with a world première at the Rome Film Festival on November 13th 2013 as part of the “Special Events Out of Competition” section.

The film is available on www.prada.com from 6:30 pm CET.

 

CAST & CREW
Jason Schwartzman
Giada Colagrande
Written and directed by Wes Anderson
Cinematography: Darius Khondji
Editing: Stephen Perkins
Production Design: Stefano Ortolani
Costumes Design: Milena Canonero
Music: Alessandro Casella & Randall Poster
Production: The Directors Bureau in association with Hi! Production



Castello Cavalcanti by Wes Anderson Prada Classic # 3*

Prada presenta la sua ultima collaborazione in campo cinematografico: un cortometraggio di 8 minuti diretto dall’acclamato regista americano Wes Anderson. Castello Cavalcanti rientra perfettamente nell’universo autoriale di Anderson, a cui appartengono ‘classici moderni’ I Tenenbaum, Il treno per il Darjeeling e Moonrise Kingdom – Una fuga d’amore. Solo che questa volta ci troviamo in Italia, è il settembre del 1955 e Jason Schwartzman è appena andato a sbattere con la sua auto da corsa contro una statua di Gesù.
Il risultato è un racconto popolare sui casi del destino in tipico stile ‘andersoniano’. Girato in un set di Cinecittà dall’ambientazione storica perfetta e curata fin nei minimi dettagli, Castello Cavalcanti incontra uno Schwartzman urbano e disinvolto, rimasto appiedato in un paesino ignorato dal progresso. “Dove mi trovo?”, si domanda. Gli abitanti del luogo interrompono la loro partita a carte per indicargli un edificio in mattoni su cui si legge: “Castello Cavalcanti.” Il contesto è quello di una tipica piazza italiana, dove sono tutti, in qualche modo, parenti, l’autobus passa di tanto in tanto e i segreti di famiglia vengono condivisi davanti a un piatto di spaghetti. Lo smarrito outsider impersonato da Jason Schwartzman si rende improvvisamente conto che Castello Cavalcanti non è affatto un luogo senza significato. È anzi un posto ben definito. Speciale. Ancestrale. Nulla accade senza un motivo, e lo sterzo che il cognato ha montato al contrario forse rientra in un progetto superiore. “In un certo senso sono contento di aver avuto questo incidente”, confessa. “Deve essere un avvertimento”.
* Iconoclastico e sperimentale, il progetto Prada Classics continua a ridefinire i sottili confini tra arte, architettura e cinema. Castello Cavalcanti ne è l’ultima incarnazione. Dall’immaginazione filmica di Wes Anderson alla storia del cinema italiano, è un’estensione dell’universo Prada in ambito cinematografico.
Direttore della fotografia di Castello Cavalcanti è Darius Khondji, la cui cinepresa guizza come un telescopio curioso all’interno del set, in cui brillano i colori accesi e acidi della formica anni ’50 e l’insegna al neon. Uno sguardo a una graziosa cameriera. La generosità di persone estranee. Sentirsi a casa come una volta. Castello Cavalcanti segue A Therapy, frutto della collaborazione di Prada con Roman Polanski nel 2012, con protagonisti Helena Bonham-Carter e Ben Kingsley. Il cortometraggio viene presentato in anteprima mondiale il 13 novembre 2013 al Festival del Cinema di Roma, all’interno della sezione “Eventi speciali fuori competizione”.

Il film è disponibile su www.prada.com dalle ore 18:30 del 13 novembre 2013.

CAST & CREW
Jason Schwartzman
Giada Colagrande
Scritto e diretto da Wes Anderson
Riprese cinematografiche: Darius Khondji
Montaggio: Stephen Perkins
Production Design: Stefano Ortolani
Costumi: Milena Canonero
Musica: Alessandro Casella e Randall Poster
Produzione: The Directors Bureau in associazione con Hi! Production

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